Skärmavbild 2019-10-05 kl. 10.19.39

Spaning: Best Buy -branschglider från hemelektronik till hälsa

Amerikanska Best Buy går emot den negativa trenden hos stora delar av den amerikanska detaljhandeln – även där sker en stor förändring i butiksbeståndet där senast för någon vecka sedan den ikoniska kedjan Forever 21, med ungefär 800 butiker över hela världen gick i konkurs. Best Buy som är i en bransch som vi själva känner som extremt prispressad rör sig istället framåt och utvidgar sin marknad med ständigt nya samarbeten och förvärv. De senaste förvärven gör att bedömare spekulerar i om man på sikt kommer omsätta mer inom hälsoområdet än inom hemelektronik. 

Från att vara en klassisk hypermarket inom hemelektronik har kedjan under lång tid agerat offensivt för att stärka sitt varumärke och öka volymerna, genom olika förvärv och samarbeten. För att ta några exempel:

  • Geek Squad förvärvades för att addera en fantastisk serviceupplevelse till de redan låga priserna och stora utbudet. Med 20000 “agents” som är redo att svara på frågor i butik, online och hemma hos kunden har man en unik infrastruktur för att skapa lojalitet och trovärdighet.
  • Istället för att konkurrera med Amazon och vice versa har de två jättarna valt att samarbeta och Best Buy säljer nu Amazons produkter och produkter med Amazons mjukvara – ett smart val där de två kanalerna stödjer varandra.
  • Man skapar nischade koncept för att vara relevant även för konsumenter med högt engagemang i kategorin – Magnolia är ett exempel på detta. Konceptet erbjuder inredningshjälp och tekniklösningar inriktad uteslutande mot hemmabio.

Nu förefaller hälsoområdet blivit ett nyckelsegment för framtida tillväxt om man   tittar på i vilken takt man förvärvar företag med inriktning på hälsa – under det senaste året har man köpt bolag för en miljard dollar, däribland GreatCall som bland annat säljer Jitterbug mobiltelefoner anpassade mot en senior målgrupp, men också övervakningstjänster för seniorer. Man har också förvärvat Critical Signal Technologies som också erbjuder övervakningstjänster för äldre. Bara GreatCall hade 900000 betalande kunder vid förvärvstillfället.

I augusti förvärvade man BioSensics som är ett bolag som arbetar med bland annat övervakning och dataanalys av användarnas mående och rörelsemönster.

I en rapport av Morgan Stanley släppte i september, gör man bedömningen att Best Buys tjänster kopplade till hälsa kan vara så stor som två miljarder om fem år och på längre sikt – tio till tjugo år, utgöra majoriteten av Best Buys omsättning som år 2018 låg på 43 miljarder dollar.

Det är en minst sagt spännande utveckling och BestBuy är ett föredöme på flera sätt – både genom att man utvecklar sitt erbjudande genom att addera spets till sitt varumärke inom områden där man själv har svårt att få trovärdighet. Men också den spännande utvecklingen mot tjänster inom ett helt annat område än där man befinner sig idag. Timingen är bra såtillvida att andelen 65+ i USA kommer öka med 50% under de kommande 20 åren.

Om inte marknaden finns där man är får man gå dit marknaden finns.

Dela inlägget

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on print
Skriv ut
Share on email
Email