Skärmavbild 2019-11-29 kl. 08.18.51

Black Friday – låga marginaler och dåliga vibbar

Black Friday och i förlängningen Black Week, har på några år blivit årets detaljhandelshändelse och inför dagen har det spåtts nya försäljningsrekord. I en tid där man ändå aldrig behöver köpa något till normalpris, kan man fråga sig hur länge hoppet om ständig tillväxt denna dag kommer leva.

Som detaljhandlare finns det flera betänkligheter med Black Friday – inte minst eftersom alla försöker skrika i munnen på varandra inför just denna dag. Det är dessutom svårt att gissa sig till vad som är det mest optimala erbjudandet – tanken är ju att rabatterna skall skapa meromsättning som gör att den totala bruttovinsten blir betydande. Om man inte är med är risken att man tappar både denna dag men också fortsätter tappa i den baksmälla som kommer efter en shoppingfest och allt fler upplever att delar av julhandeln flyttas till denna dag. Den har dessutom föregåtts av Singles Day och på måndag avlöses Black Week av Cyper Monday. Dessutom har flera kedjor och aktörer blivit fällda för att ha höjt sina priser för att sedan kunna sänka, vilket ju är direkt vilseledande. 

I veckan skrev Peter Fader, marknadsföringsprofessor en artikel i The Quartz  där han sågade företeelsen och pekade bland annat på problemet att man denna dag premierade fel sorts kunder, framför de som faktiskt är långsiktigt värdefulla för företaget:

A lot of retail strategies fail to realize that not all customers have equal worth. There are high-value customers who have an ongoing relationship with a retailer and make high-margin purchases throughout the year.

Then there are low-value customers, the kind whom Black Friday attracts: These customers have almost no relationship with or loyalty to a retailer and only occasionally make purchases—and those purchases usually have low margins. On Black Friday, retailers tend to overly invest in low-value customers, pulling out all the stops in the hopes that doing so will somehow turn low-value customers into high-value customers.

Yes, the sales numbers can be large, but think of the cost: extra hours, extra pay, and extra hassle in return for low-margin purchases made by the kinds of customers who likely won’t shop there again—until next year.

Han listar även ett antal strategier för att använda Black Friday för att bygga relation, när alla andra förstör sina marginaler. Läsvärt!

I år ser vi också en tydlig trend där aktörer säger aktivt nej till Black Friday – mest omtalat är Haglöfs som dubblar sina priser i butik och stänger sin e-handel. Jag har haft flera kontakter som berättat att de av varumärkesskäl kommer avstå från Black Friday aktiviteter. Man jobbar helt enkelt vidare som om inget hänt – en trend som jag tror vi kommer få se mer av, samtidigt som andra kommer skruva upp volymen ytterligare – en polarisering som vi ser inom flera områden.

Shopify har för övrigt en livekarta där man kan följa försäljningen minut för minut över hela världen.

Dela inlägget

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on print
Skriv ut
Share on email
Email