Skärmavbild 2021-02-14 kl. 10.08.36

Case: Hur ser framtidens modebutik ut?

Att modebranschen utvecklas starkt nu, kan ingen ha missat. Ja, en del avvecklas såklart – för även om branschens utveckling totalt sett inte har rosat marknaden och branschen som helhet tappade -19,5% på kläder och -32,4% på skor enligt Stilindex (och då har nätaktörerna ökat så för flera kedjor med basen i fysisk butik måste tappet vara större) så har andra, till exempel Lager 157, ökat och verkar inte ha några problem att vare sig fortsätta etablera butiker eller lansera nya typer av koncept. Framtiden är redan här, den är bara olika distribuerad.

Jag har skrivit mycket om modehandelns utveckling det senaste året här på bloggen och har också siat en del om de kommande årens utveckling i artiklarna “Om permanent förändrade beteenden i spåren efter pandemin” och i artikeln om den fysiska butiken efter Covid-19. Det finns många faktorer som pekar på att mode kommer att ha det fortsatt tufft, men det hindrar inte heller att det faktiskt finns aktörer som passar på att ta marknad och också jobba med innovation i det fysiska mötet. Det verkar helt enkelt inte finnas någon naturlag om att det ska gå dåligt för alla i branschen.

Men´s Wearhouse startades 1973 och har över 600 butiker inom herrmode och den senaste tiden har man passat på att lansera ett nytt butikskoncept med ett antal intressanta komponenter, mitt under brinnande pandemi. Under pandemin har man dessutom lanserat mer än 30 olika digitala initiativ inklusive BOPIS (buy online, pick up in-store) och metoder för att ta mått för skräddarsydda kläder med bibehållen social distansering.

En del i konceptet är att del upp butiksytan i ett antal tydliga zoner, där man försöker skapa tydlighet och lagom många visuella intryck.

I den bakre änden av butiken finns “The Vault” med ett öppet lager där alla storlekar finns representerade, något som också möjliggör att förbutiken har ett betydligt mer avskalat intryck, där man ser varje enskilt plagg.

Det finns vidare ett antal tydliga navigeringspunkter i butiken där man kan välja mellan antingen skräddarsydda kläder, hyrplagg och “de vanliga” modeplaggen, där såväl casualwear och hyrplagg identifierats som tillväxtsegment – kanske vältajmat i ett läge där framtidens arbetsmarknad innebär färre formella möten som kräver kostym.

I butiken har man också byggt in relevant teknologi för att underlätta köpprocessen och öka personaleffektiviteten:

  • Ett AI- baserat interface analyserar två foton av kunden och räknar därefter ut vilken storlek som passar.
  • En “Digital Shirt Wall”, i det område som benämns “The Shirt Shop”,  gör det möjligt för kunden att använda en pekskärm för att navigera mellan olika stilar, passformer och färger – varav några finns tillgängliga i butiken och andra online. Kunderna lägger till de önskade plaggen i sitt virtuella provrum och personalen kan plocka fram ett urval av plagg för att prova på riktigt.
  • I avdelningen för måttsydda plagg kan stylister och kunden tillsammans botanisera bland hundratals materialalternativ och kombinera dessa i 3D på en skärm samtidigt som de skapar personliga lösningar.

Självklart finns det vid sidan av de digitala säljfrämjande lösningarna en hög nivå på kundmötet även i övrigt inklusive nydesignade provrum i anslutning till ett loungeområde.

I ett läge där mode behöver arbeta med innovation – både för att öka relevansen i kundmötet, men också för att få en bättre personalekonomi och bättre genomförsäljning, är lösningar som Men´s Wearhouse har skapat en intressant paketering för en aktör i volymsegmentet.

Tycker du att det är spännande saker som händer inom handeln och vill diskutera djupare med andra beslutsfattare? Retailomania Round Table är ett nätverk för beslutsfattare och ledande företrädare inom handeln där vi nu, på förfrågan undersöker möjligheterna att starta upp en ny grupp, allt för att öka deltagarnas insikter om utvecklingen inom handeln just nu. Läs mer här.

Dela inlägget

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on print
Skriv ut
Share on email
Email