Skärmavbild 2021-01-25 kl. 16.35.38

Framtidens fysiska koncept: Del 10 – Uppfinnaren

Vad uppfinnaren gör kan man räkna nog räkna ut utifrån namnet. Dessa aktörer är starka både på både produktinnovation och sättet de tar det till marknaden och de skapar marknaden snarare än skördar den. De använder sitt kunnande inom teknologi och design för att skapa kundupplevelser i världsklass. 

 

Vissa kunder gillar att konsumera nyheter och ha det allra senaste. Det är för dem som Uppfinnaren finns. Genom innovativa produktlösningar och/eller ett nytt sätt att sälja produkten kan de dyka upp oväntat och kanske till och med förefaller harmlösa av den etablerade branschen, som investerat decennier i kunskap och teknik och är de som “vet branschen fungerar”. Det gör att de kan etablera sig, antingen i kraft av att deras teknikförsprång skapar en ny arena som de befintliga inte förmår konkurrera inom, eller att de tilldrar sig ett nyfiket intresse från de befintliga aktörerna men inte blir tagna på allvar förrän det är för sent.

Position: Uppfinnaren arbetar med innovation över branschgränserna med ett obändligt kundfokus och skapar produkter som sticker ut, men förändrar också branscher genom sättet de tar produkter till marknaden. Man skapar marknaden snarare än att skörda den.

Exempel:  Apple, Polestar, Tesla

Polestar och Tesla har båda skapat en egen distributionsform genom att gå förbi återförsäljarledet och byggt sin egen digifysiska distribution. Hade du föreställt dig att gå till köpcentrumet för att shoppa en bil för en miljon utan dem. Jag tror inte det.

Apple behöver ju knappast någon presentation – företaget har med minst sagt disruptiva produktlanseringar, redan förändrat flera branscher och inom något år ska även de lansera sin elbil Apple Car.

Imorgon är det dags att titta närmare på Aktivisten

Dela inlägget

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on print
Skriv ut
Share on email
Email