Skärmavbild 2021-01-20 kl. 07.41.55

Framtidens fysiska koncept: Del 4 – Historieberättare

Att berätta en historia, om sig själv eller om sina produkter, är engagerande och sätter produkten i sitt sammanhang. Storytelling har varit ett verktyg att engagera och involvera sedan urminnestider, då våra förfäder samlades runt elden och berättade historier i eldsflammornas sken. Tyvärr är det ett sällsynt använt verktyg i verkliga livet – trots att det är ett både enkelt och emotionellt engagerande sätt att skapa relevans. Men såklart – det krävs ju att man har något att berätta. 

Vi har kommit till den fjärde stationen på vår resa, där vi studerar de tretton framtidssäkrade värdepositionerna inom retail och det är Historieberättaren. Därmed börjar vi också tangera kunskapsförmedling, men vi nöjer oss inte med torra fakta utan paketeringen är fortfarande en viktig del av konceptet.

Historieberättaren engagerar i kundmötet med innehåll. Det kan gälla företagets historia eller reason to be – eller en intressant genomgång av produkterna och vad som differentierar erbjudandet – men nyckeln är att sätta det i ett sammanhang som berör. Produkten blir inte bara en sak – utan en del av något större.

Viktigt att säga om de olika värdepositionerna är ju att det måste komma inifrån varumärkets DNA. Man kan inte bara välja en eller flera positioner och nita fast på ett uddlöst innehåll och bestämma sig för att nu ska vi börja med storytelling – det är genuint och äkta eller inte alls och det är långt ifrån alla varumärken som klarar testet att ha något intressant att berätta.

Historieberättaren behöver ett genuint intresse av att förmedla något mer än produkten och dagens affär. Det handlar om att skapa trygghet och lust, genom att redan i säljsamtalet slå in produkten i en attraktiv presentförpackning som konsumenten kan ta med, tänka på när man använder produkten och berätta vidare.

Position: Historieberättarens nyckel är att kunna förmedla “why:et”. Varför finns vi, varför erbjuder vi vad vi gör, hur ska man tänka när man handlar ur vår kategori, vem är vi och varför finns vi? Ingen besökare går ur butiken utan att veta svaret på dessa frågor

Exempel: Indochino, B8ta

Indochino är en digital native som startade online men som under de senaste åren rullat ut sextiotalet butiker och även tagit in riskkapital för att kunna fortsätta expansionen. Produkten man säljer är skräddarsydda italienska kostymer, där man på sin sajt har en smart funktion där man föreslår storlekar utifrån vissa nyckelmått som konsumenten tar på sig själv. Men man kan också besöka någon av butikerna och få en komplett guidning om uppbyggnaden av en skräddarsydd kostym med hur olika material faller och bygger kvalitet. Samtidigt tas mått och läggs in kundprofilen som kunden kan använda för framtida köp. Med ett komplett sortiment av tillhörande produkter kan man samtidigt göra en total stiltransformation. Andelen online/offline var innan Covid-19 ungefär 40/60 och på frågan om hur målbilden om relationen online/offline var, svarade en företrädare för företaget som vi hade möjlighet att prata med – vi har ingen målbild – utan är glada om kunden väljer att handla av oss. Genuin produktkunskap och passion för yrket skapar en spännande resa i modehistorien och hur olika material bygger den optimala kostymen. Att köpa en färdigsydd efter detta är inte en option.

B8ta berättar inte historien om sig själv utan förmår att göra det om andras produkter. B8ta är ett medie snarare än en butik, såtillvida att man kan hyra yta i företagets butiker och onlineshop. Här trängs sportbehåar och uppstickare inom mode med tekniska prylar och cyklar – med kundlöftet att det är det senaste som man hittar innanför dörrarna. B8ta tillhandahåller demonstrationer av produkterna, det vill säga att personalen säljer inte produkterna per se utan ger all den information och det sammanhang som krävs för att man ska förstå funktioner och prestanda. Personalen har en djup förståelse för både kundinteraktion och produkterna i sig. Bredvid varje produkt finns också en padda med ytterligare information och direktlänk till B8ta och varumärkets egen webbshop – personalen registrerar när en presentation gjorts vilket också blir underlaget för B8tas debitering och kunden kan fritt välja att beställa från varumärkets egen ehandel eller B8tas webbshop – direkt i butiken eller efteråt. Personalens engagemang och förmåga att prata 10 minuter om en skjorta för att sedan övergå att presentera en drönare skapar fascination och imponerar verkligen. Det gör också att ett köp på B8ta kommer med en historie om produkten i påsen.

Imorgon djupdyker vi i de rena kunskapsförmedlarna och vi börjar med Geeken – och du vet väl om skillnaden mellan en nörd och en geek? Geeken vet om att han/hon är en geek och är stolt över det!

De tidigare artiklarna i denna serie hittar du nedan:

Framtidens fysiska koncept: Del 1: Gränsöverskridaren

Framtidens fysiska koncept: Del 2: Curatorn

Framtidens fysiska koncept: Del 3: Ögongodis

 

Dela inlägget

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on print
Skriv ut
Share on email
Email