Skärmavbild 2019-12-01 kl. 13.07.54

From Bricks to Clicks – hur harmonized retail banar väg för en ny detaljhandel

Jag har i de två tidigare artiklarna Digital natives visar vägen till framtidens fysiska handel och From Clicks to Bricks – Ännu fler Digital Natives diskuterat om fördelarna med den fysiska butiken – och varför företag och varumärken som börjat i den digitala vägen väljer att öppna butiker – tvärt emot den rådande uppfattningen om butiksdöden och där flera kedjor aktivt avvecklat butiker i syfte att bli “mer digitala”, något som kommer visa sig vara ett dåligt val för de varumärken som redan är på fallrepet och börjat resan mot att inte bli valbara utifrån varumärkesstyrka. 

I diskussionen om digitaliseringen är det viktigt att konstatera att det funnits en längre tid av negativ utveckling av de traditionella kedjornas varumärken – utifrån att få haft någon egentligen varumärkesbyggande kommunikation.

E-handelsaktörer har därvid haft möjlighet att växa utifrån att de kunnat erbjuda samma varor men till lägre priser än de traditionella kedjorna – en tillväxt som skett helt enkelt eftersom kedjorna inte haft något bättre att erbjuda.

Samtidigt är det viktigt att konstatera att att få av e-handelsaktörerna byggt någon varumärkesstyrka att prata om – ett undantag är Apotea som etablerat sig som ett riktigt varumärke och ett valbart alternativ även när man inte köper sin omsättning genom aggressiva erbjudanden. Johan Pettersson skrev på LinkedIn häromveckan om e-handelns Cost of Sale, där han ger sin syn på hur lönsamheten försämrats genom att man flyttat försäljning från offline till online och hur detta urholkats även kedjornas lönsamhet – i dessas jakt på digital tillväxt, men utan att förstå förutsättningarna för detta.

Här kommer ytterligare några aktörer som gått från clicks – to – bricks efter att ha börjat i den digitala världen – butiksdöden är en naturlig utslagning av koncept och aktörer som inte levererar värde till sina kunder.

 

eobuwie.pl

Polska eobuwie.pl erbjuder 450 varumärken i 40000 olika styles och har i sina butiker ungefär 110000 olika skor som tillgänglighålls via en servicedisk – man har med andra ord inte det varutryck traditionella skobutiker har på butiksgolvet utan allt sker över disk.

“Blending the convenience of online shopping with the fast fulfilment of brick-and-mortar retail”

Bonobos

Bolaget öppnar vad man kallar för guide shops och har nu kommit upp i 60-talet enheter och expansionen fortsätter Butikerna innehåller nätets utbud av varianter och storlekar men man kan inte köpa direkt – istället fungerar butikerna som en hjälp att välja rätt online och man erbjuder också personlig rådgivning – man kan också boka tid för längre rådgivningssessioner.

“Stores are operational for a reason. People want to buy products and walk out with them or exchange a product for another and leave the store with it,” Richie Siegel, founder and lead analyst at Loose Threads, said. “Shopping is not always a planned activity and the guideshop model limits these use cases.”

  

Away

Away´s är ett D2C- varumärke med ett sortimentserbjudande som handlar om resedetaljer som började online men som nu är uppe i nio snygga butiker runt om i amerikanska storstäder. Bolaget startade för fyra år sedan och värderas nu till 1,4 miljarder dollar. Man ser nu också över möjligheterna att expandera till andra kategorier, bland annat mode och wellness.

 

Harmonized Retail – framtidens detaljhandel

 

“Omnichannel is no longer descriptive of what is happening in retail today. Omnichannel implies a sameness between channels and that is not really the case,” she says. “It is more productive to encourage things to be different yet harmonized with the brand story so that the customer will play each note in the retail experience. That is what we call Harmonic Retail.” – DeAnn Campbell, director of retail strategy and development vid Harbor Retail 

En aktör som lyfts fram som en föregångare i många sammanhang där man diskuterar hur en traditionell aktör med rötterna i gårdagen kan fortsätta att förbli relevant i den digitala eran är Target. DeAnn Campbell beskriver Targets angreppssätt så här:

“Target embraces the differences in its channels, and exploits them, rather than turning away from them,” Campbell says. She points to how the differences in the customers’ context impacts their journey in the Target baby department. For example, expecting couples anticipating their upcoming event are primarily in-store shoppers. But after birth, those shoppers largely abandon the store and shop online instead. “Those two experiences are different and the products are different, but through it all, the customer knows it is Target,” she says.

 

Man agerar med en mängd format samtidigt för att skapa kontinuitet i kundmötet – och binda ihop onlineaffären med offline på konsumentens villkor. Det man inte kan själv förvärvar man – således förvärvade man Shipt som sysslar med hemleveranser vilket också är integrerat i Targets app. 

Man gör sig helt enkelt tillgänglig vid så många relevanta situationer, consumer moments, som möjligt – samtidigt som man också överraskar genom nya och spännande samarbeten såsom Museum of Ice Cream – som man aktiverar med en pop-up butik på plats samtidigt som produkterna tas ut i andra kanaler.

Fler aktörer som lyfts fram som goda exempel och som fortfarande är vinnare genom att agera “harmonized” finns att läsa om här.

 

 

Dela inlägget

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on print
Skriv ut
Share on email
Email