Skärmavbild 2019-11-19 kl. 12.48.22

From Clicks to Bricks – Ännu fler Digital Natives

Mitt inlägg från i lördags verkade vara uppskattat som motvikt till den ständiga diskussionen om butiksdöden. Jag ställde också frågan om butiksdöden i själva verket är en omställning, där gamla och trötta koncept som saknar relevans byts ut mot nya och mer agila aktörer som levererar på en högre nivå än 1900-talets stora? Faktum är att det finns många fler spännande företag som är sprungna ur den digitala världen men som ser möjligheter i den fysiska handeln. Här kommer flera exempel på företag som väljer att ta steget från clicks to bricks. 

Bakgrunden är att e-handlare upplever att de via fysisk butik, får en högre konvertering och lägre rekryteringskostnader för att attrahera nya kunder, liksom att kanalerna bygger varandra genom att öka kännedomen och tänkbarheten – viktiga varumärkes-KPI:er som pureplayers inom ehandeln generellt sätt sliter med. De gör heller inte skillnad på kanalerna i sin organisation och upplever inga kanalkonflikter – konsumenten får helt enkelt välja när, var och hur man vill göra affärer med varumärket.

 

JD.com 

Den kinesiska jätten som har Walmart som en av sina investorer öppnar fysiska butiker i flera olika format, där den senaste innefattar 50000 kvm med smarta produkter, enligt en strategi man själv kallar boundaryless retail.

Under hösten meddelade man att man ämnade snabba upp leveranserna ner emot 30 minuter genom att använda sina fysiska butiker som utlokaliserade lager istället för traditionell lagerbunden logistik.

“These offline channels include supermarkets, convenience stores, some major brands’ own bricks-and-mortar shops and crowdsourced delivery platform Dada-JD Daojia. The program initially covers items such as non-alcoholic beverages, beer, wine, rice, and flour.

It currently includes 20,000 offline stores in 54 cities, including 175 Walmart hypermarkets, 198 Nongfu Spring offline water stations in Beijing, and 166 9Bianli liquor stores throughout China. Walmart has been working with JD since 2016.

Average delivery time with the programme is two hours, but customers can receive orders as fast as 30 minutes, according to JD. The Nasdaq-traded company said brands taking part in the program are likely to see improved store traffic and turnover rates.”

 

Just Food For Dogs

Hundägare lägger stora pengar på sina ögonstenar här har Just Food For Dogs hittat en nisch för “human grade” ingredienser, istället för restprodukter från livsmedelsproduktionen, eller värre. 2010 startade Just Food For Dogs sin resa:

De senaste åren har man  vuxit både i egna butiker, eller kök, som man benämner dem och som ser ut som delikatessbutiker  – och shop-in-shop hos veterinärer och djuraffärer som Petco.

 

Wayfair

Wayfair är heminredningsjätten som testat att öppna fysiska butiker i syfte att “Increase sales both online and offline while decreasing customer acquisition costs”. Tidigare hade man en outlet och ett par pop-up:er. Under augusti öppnade man den första “riktiga” butiken. Man använder en mix av traditionell fysisk butik och VR för att göra butiksupplevelsen fullständig.

 

Adore Me 

Bolaget startade 2012 och arbetar inom underklädessegmentet – man har meddelat att man kommer öppna 200-300 fysiska butiker och lägger sig gärna nära Victoria Secret i ett försök att göra ett direkt angrepp på kedjan som haft problem under de senaste åren.

 

Wardby Parker 

Glasögonvarumärket Wardby Parker har direkt integrerat vertikalt och rullat ut närmare 100 butiker i USA och Canada

 

Gents

Gents.se är den svenska aktören som säljer livsstilsprodukter och grooming för män. I Helsingborg har man dessutom en fysisk butik och salong, där man kan välja mellan allt från behandlingar, grooming och parfymprovning. Mitt i butiken ligger dessutom en bar där man som medlem kan avnjuta en espresso eller något “stärkande” under sitt besök.

 

Detta är ett tema som kommer utvecklas löpande här på bloggen. Vi kommer självfallet också fortsätta spaningarna efter gränsöverskridarna under våra resor till New York och San Francisco under våren.

 

Dela inlägget

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on print
Skriv ut
Share on email
Email