Skärmavbild 2019-10-10 kl. 11.52.14

Hållbart mode – har fast fashion en framtid?

Jag under flera år haft ögonen på modebranchen vars hela väsen –  åtminstone i volymsegmentet, är uppbyggt omkring en överproduktion, långt ifrån alltid med hållbarhet i produktionsledet och där människor arbetar under tuffa villkor. SVT sände en dokumentär i somras, om modeindustrins smutsiga baksida som mer än väl sammanfattar problemet och utmaningen ur hållbarhetsperspektivet. Den finns på SVT-play och är väl värd att se. 

Det finns siffror som anger att branschen på det globala planet har uppemot 30% överproduktion, en andel som är möjlig på grund av produktion i låglöneländer. Faktum är att man producerar i storleksordningen 150 plagg per person och år. Att just denna bransch en så stor del av produkter som egentligen inte har en marknad får flera negativa konsekvenser –  dels påverkar det såklart miljön och dels  skapar det problem med överlager, som i sin tur eldar på behovet på aggressiva kampanjer för att bli av med överlager. Att det är just denna bransch som nyligen passerat sin inflection point där tillväxten kommer från nätet skapar en vådlig cocktail.

Näthandeln driver i sin tur transporter och i värsta fall transporteras ett plagg först från Asien till centrallager i Sverige, vidare ut till butik eller hem till kunden via näthandel, för att sedan returneras, eller ännu värre destrueras för att de inte gick att sälja.

McKinsey skriver i rapporten “Is apparel manufacturing coming home?”:

Many mass-market apparel brands and retailers are struggling to adapt to the new reality and continue to produce high volumes of stock in bulk orders to sell based on plans generated months (or even more than a year) before they are offered to consumers. Overstock filling up stores and warehouses as well as increasing levels and frequency of markdowns are rampant in today’s apparel market.

Den traditionella modellen med produktion i Asien, långa ledtider på båt till marknader långt borta håller emellertid på att konkurrensutsättas med nya tekniker och förhållningssätt.

Är real-time manufacturing och nearshoring framtiden?

Det finns en mängd initiativ just nu för att adressera utmaningen som också blir en varumärkesfråga för kedjorna som står som ansvariga för produktionen. Det finns flera skäl för det:

Det låter rimligt att tillverka färre plagg, med bättre produktionsmetoder, på marknader som kräver mindre transport och i en takt som kunderna de facto önskar köpa dem, eller hur!?

Hållbara butikskoncept – on demand, slow fashion, minimalism, recycling och upcycling

 

Det finns också en hel del spännande aktörer som konceptualiserar hållbarhet på ett sätt som både gör gott, men ändå skapar köplust. När second hand går från att vara ett prisalternativ till att vara ett medvetet val av en medveten målgrupp är det aldrig fel med en schysst förpackning!

Cuyana, färre men bättre

 

I vår era av överkonsumtion och extrema sortimentsutbud, finns också en mottrend som pekar mot minimalism, medveten konsumtion och att tänka efter före. CUYANA har gjort detta till sin affärsidé och presenterar ett kvalitetssäkrat sortiment bestående av ett litet antal utvalda produkter på temat att vi behöver färre men bättre saker för att leva ett bättre och mer meningsfullt liv.

 

 

Tanken är att man ska älska allt i sin garderob istället för att fylla på med slitochsläng a la fast fashion. På temat #fewerbetter har man byggt ett varumärke som handlar om medvetna val för ett bättre liv och en bättre värld. Och självklart kommunicerar man det i butiken!

Arkivet Stockholm, Nybrogatan 44

 

No alt text provided for this imageNo alt text provided for this image

När jag och Caroline var där vid öppning en helt vanlig fredag, efter att Caroline just fått tips om butiken, stod redan dussintalet kunder och väntade på att dörrarna skulle öppnas – trots att butiken inte har ett A-läge vid någon av de större shoppingstråken. Väl inne i butiken började kommersen på en gång – både med kunder som ville lämna sina plagg till försäljning men också de som hittat favoriter och gick därifrån med sina fynd i en påse.

 

No alt text provided for this image

Arkivet Sthlm öppnade 2017 med sin första butik och denna andra butik visar hur man kan kombinera second hand och återbruk med en inköpsupplevelse med klass.

Längst ner i butiken lämnar man in plagg till försäljning enligt den princip som butiken bygger på – plagg, väskor och accessoarer som fortfarande är aktuella i säsong och mode. Man delar på resultatet och ägaren till plagget för 40% av det överenskomna försäljningspriset.

 

No alt text provided for this image

I en tid då återbruk och miljöfrågan är hetare än någonsin har Arkivet Sthlm tagit inköpsupplevelsen till en ny nivå. Guldstjärna på den!

Unicitet och planerad varubrist – Shopaholic

 

Shopaholic ligger nära Farmers Market i L.A, och säljer unika exemplar ur provkollektioner från lokala designers till mycket låga priser, upp till 70 % av vad de senare kostar i butik. Men därigenom finns det också en avsättning för plagg som redan är sydda och klara och som annars kanske bara hängts in i en garderob och gallrats ut efter några år.

 

Konceptet kan beskrivas som lågpris med värdighet och har kanske lite mer varor än premiumbutikerna men samma ordning och struktur, där kläderna – som oftast bara finns i ett exemplar, är sorterade på de olika varumärkena. Man säljer också smycken och accessoarer. Shopaholic är ett trevligt exempel på kombinationen av premium, lågpris och hållbarhet under samma tak.

#inspoSTHLM

 

 

Butiken ligger sedan några veckor tillbaka i MOOD-gallerian och har en intressant kombination av utvalt mode och heminredning, där flera hjälporganisationers produkter visas i miljöer. I butiken säljer man en mix av second hand, egna och med varsamhet för miljön producerade varumärket SOOT STHLM och Legnology, men också renoverade och upcyclade produkter, där en kärleksfull hand lagt lite extra touch för att återuppväcka en återvunnen produkt.

 

 

Grundarna –  Annette Lind Adamsson och Anna Takahachi, har skapat en miljö där man både har anledning att komma tillbaka till för att hitta nya guldkorn, eller för att ta en kopp kaffe. Man erbjuder också föredrag, ett mötesrum att hyra för de som vill förlägga arbetsmöten i den speciella miljön och praktiska dropin-utbildningar i sömnad, vilket ju också är en kompetens som kan förlänga livet på många plagg. 

 

 

Konceptet är en inspirerande miljö där man kan upptäcka nya saker även efter en bra stund i butiken och gärna återkommer till.

Teemill

 

 

Teemill i UK producerar T-shirts i den takt de beställs av kunden som beställer sin färg, storlek och design online. I fabriken printas sedan plagget sekunder efteråt och skickas till kunden. Varje plagg är också designade för att återanvändas. En QR-kod på tvättrådsetiketten ger tillgång till en kostnadsfri retur och en rabatt att använda på nästa plagg. Allt material används således flera gånger inom samma system – en slags cirkulär ekonomi inom ett och samma varumärke.

Modesegmentet kommer utvecklas snabbt under de kommande åren – hållbarhet blir en nyckelfråga!

Dela inlägget

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on print
Skriv ut
Share on email
Email