Kommentar: MQ i konkurs!

Tyvärr har då även MQ kommit till punkten där man ansöker om konkurs. Tyvärr inte heller förvånande. Man sällar sig därmed till en lång skara bolag som redan innan krisen hade underliggande problematik och där pandemin blev katalysatorn. 

På samma sätt som i Intersportfallet som jag kommenterade igår, har jag under lång tid påpekat orimligheten i MQ:s position. Redan runt nyår 2o18 stack jag ut hakan på LinkedIn:

“MQ kommer försvinna helt och implodera till en e-handelsaktör med en mycket begränsad marknadsandel. En gång i tiden var stod MQ för noga utvalt och var framförallt på landsbygden det lilla modevaruhuset. Därefter har private labels utan varumärkesladdning i kombination med utbudet av de riktiga varumärkena på nätet gjort MQ till en dinosaurie i svensk detaljhandel. Utan ett genomgripande innovationsprojekt har affärsidén nått vägens ände.”

I oktober skrev jag här på bloggen:

Retailomania Analys: Kommer MQ att överleva?

Att vara på börsen gör det svårt att arbeta långsiktigt med omställningsarbete. Att i MQs läge, varje kvartal i offentligheten, behöva förklara sig är inte en bra utgångspunkt som ger ledning och organisation arbetsro.

Tyvärr lyckades heller inte omställningsarbetet som inleddes efter nyår och att förvänta sig snabba resultat i ett sådant arbete är inte realistiskt. Om det ens var rätt position. I oktober skrev jag i artikeln ovan:

“MQ är på ett sluttande plan och  kommer över överskådlig framtid behöva tillskott av likvida medel för att överleva och hitta en ny position. Man har under alltför lång tid inbillat sig kunna leva på gamla framgångar och inte ställt om till den verklighet som utgör 2019.

På pluskontot finns möjligheten att återupptäcka sin tidigare position med “Noga utvalt”. Faktum är att ungefär hälften av ehandelskunderna slutar sin köpresa online utifrån att valmöjligheterna förefaller oändliga och att man är rädd att välja fel. Detta är självfallet en möjlighet för dem som förstår utmaningen – och sanningen att säga – utanför tullarna i huvudstaden är modesegmentet inte särskilt komplext. Här finns ett volymsegment där MQ skulle kunna ta en spetsposition som garanten för att välja rätt.

Hoppas att de hittar möjligheten att go back to the future genom att åter hitta sin plats i tillvaron hos de många som fortfarande minns hur de var garanten för det rätta valet. Om inte den viljan eller insikten finns, är utgången given.”

Häromveckan kommenterade jag i Detaljhandelspodden om risken att 30% av modekedjorna skulle slås ut kommande månader. Tyvärr verkar den tesen hålla så långt.

Att utvärdera risken i bolag utifrån varumärkets formkurva förefaller vara ett högst relevant arbetssätt. Läs mer om hur jag resonerar för att bedöma retailföretag här  och här.

 

Dela inlägget

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on print
Skriv ut
Share on email
Email