Skärmavbild 2019-12-04 kl. 11.28.11

Less is more – mindre butiker driver tillväxt

Är fysisk butiksyta en tillgång eller ett problem? Ja, det beror på vem man frågar – men det händer mycket spännande på konceptutvecklingsfronten nu när även digital natives börjar etablera riktiga fysiska butiker. Förutom detta fenomen finns också en stark trend att aktörer som redan har en bra utveckling försöker förtäta sina butikskoncept och hitta möjligheter att växa än mer på de marknader man finns på, eller etablera på mindre orter som man hittills fått räkna bort utifrån konceptets behov av upptagningsområde för att få lönsamhet. 

En stor trend de senaste åren har varit att minska sina ytor för att på så sätt dra ner på hyreskostnaderna, det vill säga av rent defensiva skäl. Men det finns fler möjligheter med mindre koncept:

  • Mindre butiker innebär lägre kostnader – för etablering, personal och övriga driftskostnader och därmed lägre risk
  • Mindre butiker kräver också lägre lagernivåer – vilket i sin tur innebär mindre lagerbidning och lägre kapitalbehov per öppnad butik
  • Mindre ytbehov ger fler etableringsmöjligheter – även Bigbox-koncept som Rusta kan etablera i “heta lägen” i gallerior
  • Ökad grad av situationsanpassning – Butiksnätet kan optimeras och bli mer relevant utifrån lägets unika egenskaper – ligger butiken i ett bostadsnära läge kan sortimentet anpassas efter de lokala behovet och därmed bli mer relevant än “samma överallt”.
  • Ökad räckvidd och ökad ehandel genom den ökade kännedomen som HALO-effekten ger upphov till. Det gäller även butiker med rötter i den traditionella handeln. Jag har skrivit mer om det här, här och här.
  • Noga utvalt sortiment kan öka konverteringen vilket jag skrivit om här.

Några exempel på aktörer som på olika sätt valt att testa mindre enheter är:

Rusta

Det blev mycket skriverier när lågpriskonceptet förra året valde att öppna en butik vägg i vägg med NK och med 860 kvm, jämfört med de dryga 2000 kvm man är vana vid. Man öppnar nu också i city- och gallerialägen, istället för de vanliga bigboxetableringarna i externlägen och volymhandelsområden. Det möjliggör också både dubbel och trippeletableringar på marknader där grundkonceptet begränsat företaget till en enda etablering utefter antalet externa handelsplatser och därmed möjliga etableringslägen.

Clas Ohlson

Från klassisk postorder gick bolaget under 90-talet och kommande decennium till retailfenomen och en av svenska folkets favoritbutiker för att lösa vardagsproblem. Nu provar man mindre butiker – Clas Ohlson Compact Store med ett utvecklat utbud av servicetjänster och utvalda produkter på ytor om ca 300 kvm, där butiken fyller en roll som servicebutik för de boende i området snarare än destination där man kan förvänta sig ett totalt utbud.

 

 

Nordstrom Local

Den klassiska varuhuskedjan Nordstrom gör ett antal åtgärder för att komma ur den allt mindre relevanta varuhuspositionen, ett av dem är att skapa mindre enheter som fungerar som supporthubbar till e-handeln och där man lämnar ut paket och tar samtidigt hand om returer. Förutom detta erbjuder öven ett noga utvalt sortiment med varumärken , skräddarservice, förfriskningar och paketinslagning

Jag tror att vi kommer få se fler initiativ av det här slaget, både i Sverige och utomlands!

 

 

Dela inlägget

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on print
Skriv ut
Share on email
Email