Skärmavbild 2019-09-27 kl. 10.34.44

Retailspaning i Schweiz

Under veckan som gick var Caroline och jag i Schweiz där jag hade ett talarengagemang på European Outdoor Summit i Interlaken. I bland annat Zürich hittade vi ett flertal spännande koncept, som vi kunde lägga till i verktygslådan som vi använder för att skapa nya konceptideér.

Tre guldkorn från spaningarna utan inbördes ordning:

Georg Koutrios

Jag personligen gillar koncept som får ihop en mix av olika kategorier som får det att kännas som en helhet – den lilla butiken george koutrios var en sådan – med den tilltalande payoffen “buy now or cry later”. I butiken trängdes väskor, med utvalda modeplagg, doftljus, vattenflaskor och strumpor, bland mycket annat. Och man lyckades få ihop det. Ett genomgående tema i butiken var också fokuset på naturliga (och en hel del skandinaviska) produkter och varumärken, därav också vattenflaskorna som en symbol för en mer hållbar livsstil.

Chic Happens

Konceptet bakom detta spännande namn erbjuder personliga och alternativa modeplagg och accessoarer som i de flesta fall finns i ett enda exemplar. I butiken tar man helt sonika plagg från andra varumärken och gör dem unika genom att en konstnär förändrar plagget genom att lägga till bilder, text eller andra “tillbehör” för att varje enskilt plagg ska få sin personlighet – långt från mainstreammodet. Ett koncept som visar hur man kan enkelt kan kommersialisera termer “personalisering” på ett enkelt sätt.

 

mymuesli

Jag har en särskild svaghet för koncept som lyckas nörda ner sig i en kategori, i en tid då sortimentslöfte ersätts med kundlöfte och generalister som Rusta, Jula, Biltema och Dollarstore växer med fantastiska  tillväxttal. Mymuesli är ett sådant som fokuserar på varianter av en enda produkt – müsli.

I ett modernt koncept kategoriserades produkterna i olika teman, beroende på smak- och kostpreferenser. Det fanns kort och gott något för alla smaker och preferenser. Dessutom hade man produktutvecklat så att det förutom frukostmüslin också fanns bars för mellanmål och en stor mängd cups för att tillreda varm oatmeal, även de med en stor variation på smaker och innehåll.

Man erbjöd till och med adventskalendrar med olika smakprov för sina fans – som också kunde välja att göra sin egen müslivariation med mer än 70 ingredienser. Personalen fanns tillgänglig för rådgivning och flera rådgivande konsultationer under vårt besök som visade på både engagemang och reell kunskap om olika ingrediensers egenskaper.

Kan man skapa ett intressant och kommersiellt koncept av en nischad produkt som müsli så finns det inga ursäkter för att det finns tråkiga butiker i andra kategorier.

Caroline konstaterade också att det fanns en stort fokus generellt på ekologi och hållbarhet, något som också syntes även i kategorier som blomsterbutiker – där det fanns koncept som fokuserade på att arbeta med främst torkade och vilda växter – ett tecken i tiden.

 

Dela inlägget

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on print
Skriv ut
Share on email
Email